Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Odla exotiskt i din trädgård - På webben! *LINK*

Hej Alle,

Problemet med forskellige hårdførhed hos Yucca glauca, kan skyldes det MEGET store udbredelsesområde, og at der sansynligvis kun dyrkes planter som er frøformeret og ikke vegitativt formerede planter i handlen. Hvorimod en plante som Yucca 'Floribunda' er udvalgt som den bedste blandt mange frøplanter og siden opformeret vegitativt. Det er mangler er at der selekteres en eller enkelte gode kloner som klare sig godt i vores del af verden, og at disse bliver opformeret in-vitro sådan at når vi anskaffer en plante så ved vi hvordan den på sigt vil udvikle sig.

I min have ser det ud til at former fra Wyoming og til dels også South Dakota, klare sig væsentligt bedre end former fra andre dele af udbredelsesområdet. Er der andre som har lignede iagtagelser?

Jeg har desuden med mit hybridarbejde set, at der kan laves "nye" Yucca som ligner Yucca glauca til en vis grad og at de vokser med mere end dobbelt hastighed end "rene" Yucca glauca. Mit hybridarbejde er dog langt fra færdig og jeg har stadig et lille stykke vej til at jeg har fået fremavlet en bedre og mere "standhaftig" Yucca glauca lignede plante. Smalle blade - masser af tråde og gerne en kort opret stamme ;-)

Hilsen

Benny M. Jensen

Inlägg i den här diskussionstråden: