Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Odla exotiskt i din trädgård - På webben!

Tack Erland. Jag har säkert inte stavat rätt på Opuntian, de flesta latinska namn är tagna ur minnet. Jag återkommer med en bättre stavning. Vad gäller vad som är härdigaste stambildande yuccan, så baserar jag det på hur sorterna har presterat i Sverige i kallare zoner. Underlaget är väl inte brillant men jag har själv haft 2 st Y Floribunda i några år som övervintrat oskyddad och klarat -24C. På Hisingen finns det ett snart 10 årig planta. Y. glauca är förstås härdigare, men vad jag läst mig till i litteraturen så bildar den en krypande stam som sträcker sig ca 30cm ovan jord som bäst. Vid Uppsala botan finns det fina exemplar, och jag har själv Y.glauca som klarar vintrarna utan några som helst skador. Att Y.glauca kan bli 2-3 m hög har jag inte hört tidigare. Kan det verkligen stämma? Jag har försökt övervintra Y.elata i kallväxthus, men inte lyckats, så jag tror inte att den kommer att bli långvarig i trädgården. Jag vet att du övervintrat den i zon 1. Kanske Y.elata och Y.recurvifolia presterar bättre än Y. floribunda i torrare milda klimat, men Y.florbunda verkar ha en god tålighet mot både fukt och kyla som är ett krav för att funka i högre zoner.

Inlägg i den här diskussionstråden: