Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Sambeställning av palmer?

Hej Kristian.
Kul att du är intresserad av T. Fortunei.

Min erfarenhet är att man har störst chans att klara palmerna på friland om de planteras ut när de har åtminstone 50 cm stam.

Jag har planterat en med 100 cm stam och en med 90 cm. 100-centimetaren har precis gjort sin andra vinter utan problem. Jag har hjälpt den lite med marktäckning och grön vinterduk när det varit som kallast. Den gångna vintern hade jag nog inte behövt göra någonting, egentligen. Den är inköpt på Välaplantor i Helsionborg.
90-centimetaren har bara stått ute en vinter. Den är inköpt på Ystads plantskola.

Det sägs att det tar ca tre år för en palm att bli etablerad. Efter det är det troligt att den är ännu mer köldtålig.

Jag har planterat ut mina palmer direkt. Förra året hade jag haft en trestammad trachy ute i två vintrar, men en av de tre dog. Jag tog upp hela paketet, grävde ner den största på ett annat ställe och förvarade den minsta i kruka i garage över vintern. Den planterade palmen har klarat vintern helt oskadd (förutom de skador den fick p.g.a. min omilda behandling förra året) och den lilla har jag för experiments skull planterat ut nu trots att den bara har ca 20 cm stam. Ibland måste man chansa för att få veta...

Var på skånska västkusten bor du? Hur långt har du till havet? Blåsig eller skyddad trädgård?

/Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: