Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Photosanitary certificate
Som svar till: Photosanitary certificate ()

Hej, First: det heter Phytosanitary certificate. För att ta in växter från 3:e land d.v.s. land utanför EU ska man ha PSC. Jag importerade Musa från Thailand med PSC, de hamnade i tullen på Arlanda men skickades snabbt vidare när de kollat att inga illegala substanser fanns i paketet.
När det gäller USA är det nästan omöjligt att fixa ett PSC om man köper från en vanligt garden center eller äffär. De vet helt enkelt inte vad det är eller hur man skaffar det. Man får det genpm att kontakta USDA (United States Department of Agriculture). Växten, växterna mäste inspekteras av en certified federal eller state agrocultureal inspector för ohyra bakterier och ogräs.
Kostnaden brukar vara $55.00 per inspektion. Bara större växtgrossister fixar PSC när man handlar med dem för de "dealar" normalt med detta. Annars får man kontakta USDA själv och med lite otur kan de begära importlicens från motagar
landet. Dessa snubbar följer reglerna till punkt och pricka, Jag bode i USA i 26 år och importerade skogsmaskiner från EU så jag har mycket erfarenhet av
US Goverment

Så vad gör man? Antingen skickar man växterna som gåva med post = ganska billigt, då utan jord, linda in rötterna i fuktigt papper i plastpåse. De gröna delarna ska vara utanför påsen då risk för mögel =ruttna annars är stor.
Det tar ca en vecka med flyg post. Kan gå på 3-4 dagar mot extra kostnad.
Eller tar man med dem i väskan. Om det blir något "snack" vid ankomsten får man väl spela lite dum och säga det visste man inte. I värsta fall kan man kanske bli av med dem men chansen är nog väldigt liten.

Inlägg i den här diskussionstråden: