Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Photosanitary certificate
Som svar till: Photosanitary certificate ()

Man behöver nog i allmänhet sundhetsintyg för att ta in växter till Sverige från USA. Sök på nätet för att ta reda på vad som gäller. Det är möjligt att enstaka krukväxter för inomhusbruk kan tas in utan intyg. Jag tror åtminstone att det var så om man tog in krukväxter från andra europeiska länder innan Sverige gick med i EU. Redan 1992 gick jag rätt igenom den svenska tullen med min första Trachycarpus fortunei i famnen utan att bli stoppad.

Jag har mest haft med mig frön från USA men visst har det ibland slunkit med någon enstaka mindre planta också, dock utan jord. Jag frågade faktiskt efter sundhetsintyg på en amerikansk plantskola vid ett tillfälle men de tyckte att det var bättre att chansa och ta in växterna ändå (det var bara små fröplantor).

Kontrollerna när man anländer till Sverige är nästan obefintliga nuförtiden. Däremot är säkerhetskontrollerna rigorösa på flygplatserna i USA. TSA (Transportation Security Administration) öppnar även incheckat baggage och söker igenom innehållet. Man får absolut inte låsa väskorna, annars öppnar TSA väskorna ändå — med kofot (har hänt mig två gånger). TSA verkar lyckligtvis vara ointresserade av frön och växter och låter dem vara.

Inlägg i den här diskussionstråden: