Exotiska växter i Skandinavien

En kall vinterdag i Köpenhamn *PIC*

I lördags (14:e februari) tog jag tåget till Köpenhamn och besökte Botanisk Have. Det hade kommit mer snö i Köpenhamn än på den skånska sidan av Öresund, säkert över en decimeter. Det var soligt väder och temperaturen låg på någon enstaka minusgrad.

Palmerna såg bra ut. Troligen har det inte varit några riktigt låga temperaturer.

Yucca gloriosa/recurvifolia ser bra ut. Stammarna och grenarna löper dock en viss risk att knäckas ifall det lägger sig alltför mycket snö.

Jag besökte även Landbohøjskolens Have i Frederiksberg. De har planterat ut ett antal stora exemplar av Dicksonia antarctica på friland i olika delar av parken. Det ska bli intressant att se om de överlever. Bladen har uppenbarligen inte klarat sig.

I närheten växer även en japansk mispel (Eriobotrya japonica)

Intill växer två små palmer som jag gissar kan vara någon art av Butia. Om det fanns någon namnskylt så var den översnöad. De såg i varje fall oskadda ut.

Vidare växte det några små exemplar av Chamaerops humilis. Eftersom jag inte såg någon namnskylt så kunde jag inte se om de var av någon särskild variant. Möjligen kan de ha varit av varianten 'Cerifera'.

Den här ser ut som en Chamaerops humilis 'Vulcano'.

Det växte dessutom ett nyplanterat olivträd, Olea europaea.

Slutligen hade de även planterat ut några plantor som såg ut som oleander, Nerium oleander:

Danmarks troligen högsta stenek (Quercus ilex) har naturligtvis inga problem med kylan.

Den lilla omärkta mexikanska eken i närheten såg mer stressad ut. Jag tror ju att det skulle kunna vara en Quercus crassifolia eller någon liknande art. De är inte helt städsegröna, så det är inte konstigt ifall de fäller en del av bladen under kalla vintrar. Det här exemplaret fick dock en del stamskador för två år sedan och risken är stor att det händer igen.