Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Skaffa mer bambu
Som svar till: Svar: Skaffa mer bambu ()

Per, separation och flytt har gjort mitt fokus annorlunda några år, men nu har eget ställe igen och kan odla och geeka här lite igen! Du kanske du inte är här?
Det hann utvecklas ganska fina snår från start 2007 till flytt 2021. Mest imponerande här blev väl Bashania quingshenshanensis med dryga fem meter höjd och 20mm grova, nästan massiva rör och nästan lika grova kvickrötter/senegraes som vandrade fritt flera meter på uppemot en halvmeters djup. Vi sålde huset med friskrivningsklausul, Bashanian spelade väl egentligen inte in, men på sikt kanske. Fantastisk vintergrönska, utom de år med kallt, blåsigt och soligt under senvinter, då blev det blekgult.
Jag köpte en Fargesia rufa och delade den i kanske 20 delar till en häck. Den var nog en felmärkt F. robusta för på tre år fick vi en 2-3m hög häck. Överhuvudtaget tror jag Fargesia har mycket att ge i våra torr-svala avkrokar, F. scabrida tror jag hade kunnat bli en fin bekantskap om jag bott kvar. Får väl prova igen.
En favorit bland Phyllostachys blev P. aureosulcata aureocaulis, 4 m trots grunda jordar. Fantastisk kontrast mellan rör och bladverk om den har sol och hyggligt men mat och vatten, men samma sol är ett problem de år mars dödar vintergrönska. Jag tror man kan lyckas med viss bambu Gävle om man kan knäcka koden vad gäller just barfrost och sol, med hur man placerar odlingen, flera arter funkade med lite etableringstid och tålamod i Huddinge. Frågan är om du klarar det lika bra, kanske med lite täckning?

Inlägg i den här diskussionstråden: