Exotiska växter i Skandinavien

Blommor på Quercus semecarpifolia 'Trompenburg' *LINK* *PIC*

När jag 2017 besökte Trompenburg Arboretum i Rotterdam så letade jag efter ett exemplar av Quercus semecarpifolia som jag hade läst om. När jag till slut hittade den så visade det sig att den inte såg ut som jag hade väntat mig. Jag misstänker att den är felidentifierad. Kanske är det en hybrid mellan Q. semecarpifolia och någon annan art från samma trakter, exempelvis Q. floribunda, eller möjligen är det en helt ny art. Den påminner lite om Q. rehderiana, fast på steroider. Eftersom den ursprungligen är uppgrävd som fröplanta från naturen i Nepal så handlar det om en naturlig form och inte om en hybrid från en botanisk trädgård. Men ekar kan korsa sig även i naturen.

För några år sedan fick jag en planta av Q. semecarpifolia av Jerker här på forumet. Jag insåg snart att det var ett ympskott från trädet i Trompenburg Arboretum. Den är troligen ympad på Q. cerris. Jag har fortfarande inte planterat ut den, men den växer i en airpot så att rötterna inte ska drabbas av rotsnurr.

I vilket fall som helst visade det sig att när min planta nyligen fick nya blad så kom det även blommor. Först såg jag bara hanblommor, men senare visade sig även honblommor. Jag försöker pollinera den med sitt eget pollen. Eftersom honblommorna utvecklas senare än hanblommorna så plockar jag av hanblommorna när de börjar släppa sitt pollen och torkar dem så att jag senare kan pollinera honblommorna. Många växter har mekanismer för att förhindra självpollinering. Det är möjligt att ekar löser det genom att han- och honblommorna blommar vid olika tidpunkter. Det tycks dock ändå vara ett visst överlapp i blomningstiden. Plantan står för närvarande på en inglasad balkong men kommer snart att flyttas ut. Blomningen kommer troligen vara över vid det laget. Det ska bli intressant att se om det kommer att utvecklas några ekollon. Hos Q. semecarpifolia, om det nu är den arten, utvecklas ekollonen dock först året därpå. Jag hade egentligen tänkt att plantera ut eken i sommar men jag kommer kanske att vänta ett år till för att inte störa utvecklingen av eventuella ekollon.

Hanblommor:

Honblommor: