Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskydd
Som svar till: Vinterskydd ()

Hej,
Jag har en ganska stor Citrontörne på friland, har aldrig skyddat den och i år har den satt frukt för första gången.
Jag har även ett stort smultronträd ca 2,5 meter högt som jag inte har skyddat sedan det var litet, den blommar fortfarande med små vackra klockor.
Det finns arter av olivträd som tåler många minusgrader, som man kan testa, de man köper i affär här måste du skydda med ett litet hus av exempel bubbelplast eller frigolit,
lägg sedan en frostvakt på 200 watt i huset så löser du problemet, tänk på att olivträdet behöver ljus över vintern eftersom den är städsegrön och inte kan stå mörkt.
Jag skyddar mina väderkvarnspalmer med hus av plast och frostvakt plus kabel som styrs av termostat som slås på vid -2 grader och detta funkar mycket bra.
Jag har en vän här i byn som inte täcker sina palmer men har grävt ner en värmekabel runt rötterna och detta tycks också fungera men bladen kan bli lite skadade efter vintern.
Min största palm är nu 4,5 meter hög och flera andra ganska så stora.
Jag bor i Skånes Viby utanför Kristianstad och har ett milt vinterklimat, inte långt från havet och Hammarsjön.

Inlägg i den här diskussionstråden: