Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskydd
Som svar till: Vinterskydd ()

Citrontörne (Citrus/Poncirus trifoliata): Den första plantan som jag planterade ut blev allvarligt skadad av någon ohyra som ringbarkade den. Jag vet inte säkert om det var sniglar eller kvalster som orsakade det. Den dog efter något år. Plantor som jag har planterat ut senare har klarat sig bättre. Jag uppfattar det som en okomplicerad art som inte kräver något särskilt skydd. Sniglar är dock förtjusta i de nya bladen och skotten.
Kiwi (Actinidia deliciosa): Jag har inte odlat den själv, men jag tror inte att den är så svår. Det behövs både han- och honplantor för att det ska bli frukt.
Fikon (Ficus carica): Brukade ofta frysa ner för mig förr i tiden, men inte nu längre. Brukar annars överleva även om den fryser ner. Välj en variant som ger frukt utan att bli pollinerad. Vi har inga fikonsteklar i Sverige.
Olivträd (Olea europaea): Kan mycket väl överleva under milda vintrar men riskerar att frysa ner eller dö under kalla vintrar. Jag vet inte hur man bäst skyddar dem. Unga exemplar är känsliga medan äldre och mer etablerade exemplar klarar mer kyla.
Eucalyptus: Är knepiga. Jag har förlorat alla mina exemplar förr eller senare. Kan mycket väl överleva relativt kyliga vintrar för att sedan dö under en mildare vinter. Ofta ser de bra ut hela vintern för att sedan dö på våren. Tycks inte uppnå sin fulla potentiella härdighet hos oss.
Väderkvarnspalmer (Trachycarpus fortunei): Har begränsad härdighet men är förutsägbara och relativt lätta att skydda om inte vintern är alltför kall.

Inlägg i den här diskussionstråden: