Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fikonträd i centrala Stockholm

Jag tror till och med att Köpenhamn är väldigt mycket mildare än Stockholm. Att det är några enstaka grader varmare gör ju verkligen otrolig skillnad. Det märks tydligt när man åker ner från Sthlm. Det finns fler exempel än det exempel du nämner Martin. Med det sagt finns det för få fall i mitt tycke. Under sena 90-talet växte det i några år en liten trachy på söder men där ägaren inte tyckte det var värt att skydda så den dog till slut. Summa summarum så kan det gå bra en eller flera (milda) vintrar i Stockholm men förr eller så senare så ryker de. Utmaningen i Stockholm är ju verkligen längden på kylan snarare än något annat skulle jag säga. Sedan är det en väldig skillnad mellan innerstan och närbeliggande kommuner som exempelvis Solna eller kommundelar som Bromma. De gamla sekelskiftesvåningarna läcker en hel del. Sedan finns det nog platser i och kring Stockholms skärgård som skulle kunna fungera någorlunda. Sandhamn eller Stockholms södra skärgård skulle möjligtvis kunna erbjuda ett snällare klimat för vissa växter.

Nu har jag inte så stor koll på Oslo men kan tänka mig att det är än mer dramatiska skillnader beroende på var i Oslo man är i? Hur kallt blir det de centrala delarna vintertid?

En plats i östra Sverige där Trachycarpus skulle kunna trivas på som verkar ha ett mycket milt klimat vintertid är Fårösund. Studerar man klimatkartor och statistik så är det nästan häpnadsväckande vad skyddat det är och konstigt att det inte har försökts mer.

Inlägg i den här diskussionstråden: