Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fikonträd i centrala Stockholm

Skulle tippa på vissa växter gynnas och får lite bättre härdighet i Stockholm som har lite bättre sommarvärme bl.a. just fikon är ju så.
Däremot tror jag inte alls på Trachycarpus palmer, möjligen någon "extra härdig namnsort" t.ex. Takil el liknande bygger upp massa mer härdighet, de vanliga T.Fortunei behöver inte mycket värme för att växa bra, de startar här på vintern om den är mild runt +5-10 grader. Snarare är det de extrema låga temperaturerna (runt -10 och under) och om det är långvarigt man får se upp och de får problem, så i deras fall spelar den lilla varmare sommaren mindre roll. Jag tror snarare på de allra mildaste platserna har den en chans varaktigt. Det har redan gjorts försök i Stockholm (Södra Årstalunden) där palmen skyddades kraftigt (en rätt så stor Trachycarpus Fortunei) och byggdes in i pallkragar med en kanalplast-skiva uppepå. Den Palmen frös ihjäl rätt omgående. Vet inte om det spelat roll om man skyddat med extra värme tills den blev etablerad kanske, men tror ändå att den skulle bli utraderad vid en tämligen normal Stockholmsvinter.
I centralare delarna av Göteborg i bra lägen är det rätt ok för etablerade T.Fortunei under vanliga och milda vintrar men de udda kallare (kanske var 5e-10e) måste man skydda, men det ligger iallafall i samma höjd som Visby också. Dock blir de ofta rätt tuktade efter en vinter utan skydd även i bra lägen och trots etablerade så bäst är ändå att ha någon form av värmekabel eller ljusslinga och dra på om det blir en temperatur under -10 och även täcka över de nätterna. Även experimenterat med egna fröer från mina och har sådder ute med många plantor som har klarat två-tre vintrar med bara en glasruta över. Har även spridit lite fröer sk.gerillaplantering. Har även en radda små Trachycarpus Fortunei Wagnerianus som bara fått hinkar över under det värsta kallperioderna av vintern nyplanterade förra året och de har klarat sig bra allihopa.

Inlägg i den här diskussionstråden: