Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Frågor om frösådd av Trachycarpus Fortunei och Jubaea Chilensis.

Jag har själv satt T.fortunei frö på friland här i Trelleborg och dom klarar sig utmärkt, dels för att dom är så lätta att lägga fiberduk över på vintern. Mina seedlings har som mest klarat -11.4 helt oskyddad, och växer på än idag. Om du börjar uppdrivningen i växthus och sedan ska plantera ut dom så rekomenderas det att du avhärdar dom från det starkare ljuset. Du kan plantera direkt på plats och skugga med fiberduk i 2-4 veckor, med mer och mer succesivt avtäckning. Om du bor i sydvästra skåne så fungerar både containerodling och frilandsodling bra, men annars så är det generellt betydligt mer fördelaktigt att odla i container i kontrollerade miljöer i 4-5 år innan utplantering.

Vad gäller Jubaea chilensis så är det bättre att köpa groddplantor (seedlings) istället för frö eftersom dom är betydligt svårare att få till att gro vilket normalt kan ta 6-24 månader. Om du funderar på att plantera ett exemplar av Jubaea chilensis så rekommendarar jag att det minst är 8-10 år gammalt, om inte äldre.

Inlägg i den här diskussionstråden: