Exotiska växter i Skandinavien

Frågor om frösådd av Trachycarpus Fortunei och Jubaea Chilensis.

Hej,

Har plöjt igenom detta forum med stor behållning och har nu bestämt mig för att ge palmodling ett seriöst försök. Jag har dock svårt att hitta tips om frösådd och utplantering av T. Fortunei och Jubaea Chilensis och undrar om någon kan komma med tips. Jag har läst alla tips på Impectas hemsida där jag beställde T. Fortunei-frön.

1. Jag har frösått 20 frön till T. Fortunei i ett litet drivhus i plast inomhus. Skall det stå soligt eller mörkt?
2. Tanken är att plantera ut dessa på friland senare. Är det något jag behöver tänka på för att de skall klara sig bättre i ett zon 1 utomhusklimat? Skall de "härdas" tidigt genom att drivas upp utomhus eller kan de växa sig stora i krukor inomhus under några år för att sedan planteras ut? Vilket är bäst?
3. Jag planerar också att köpa frön till Jubaea Chilensis och driva upp. Skiljer sig odlingsråden åt från T. Fortunei? Jag har sett ett antal olika fröshops på internet men är det någon som säljer frön till vinpalmer som klarar sig bättre här i Sverige än andra, som ni kan rekommendera?

Är tacksam för alla svar, tips och råd om detta som jag kan få. Delar givetvis också med mig av mina erfarenheter så snart det börjar gro i drivhuset!

Mvh
Joel

Inlägg i den här diskussionstråden: