Exotiska växter i Skandinavien

Köldskador efter kylan

Vi hade ovanligt låga temperaturer i Skåne för en vecka sedan, troligen de lägsta de senaste tio åren. Ur ett länge perspektiv var det däremot inga extrema temperaturer, men vi har blivit bortskämda på senare år tack vare den globala uppvärmningen. Vid mitt föräldrahem i Ängelholm, där jag har planterat ut mina växter, mätte jag upp −13,9 °C som kallast på en termometer. På en annan som är något mer skyddad men som är kopplad till en väderstation som loggar temperaturen mätte jag upp −12,9 °C som kallast. Eftersom jag har loggat temperaturen på denna termometer kan jag följa hur temperaturen har varierat. Under det kallaste dygnet den 16:e december var den högsta temperaturen −8,3 °C och dygnsmedeltemperaturen −10,9 °C. Vid sådana temperaturer uppstår bladskador på oskyddade exemplar av Trachycarpus. Lyckligtvis hade jag skyddat de flesta av mina palmer, men den Trachycarpus 'Nainital' som jag fick av Henrik Pedersen 2013 hade jag avsiktligt lämnat oskyddad. Även om bladen var oskyddade hade jag dock täckt marken runt palmen.

Hur gick det då? Vid första anblick ser min Trachycarpus 'Nainital' ganska oskadd ut. Tittar man närmare så ser man dock frostsprickor i bladen. De tre nyaste bladen tycks ändå ha klarat sig relativt bra med ett begränsat antal frostsprickor. De kommer förhoppningsvis att se ganska hyfsade till sommaren. De äldre bladen har däremot betydligt fler frostsprickor och kommer troligen att vissna tillbaka helt eller delvis. Jag har inte kontrollerat hur mina övriga palmer ser ut inuti sina fleecehuvor, men troligen är de nog ganska oskadda. I övrigt är det svårare att bedöma frostskador så här tidigt. Blomställningarna på min Fatsia japonica och min × Fatshedera lizei har frusit ner, men de brukar inte klara mildare vintrar heller. Min Laurus nobilis (stickling från Christiansø) har troligen fått en del bladskador och kanske frusit tillbaka, men det är svårt att avgöra än så länge. Vintern är långt ifrån över ännu och det kan naturligtvis komma värre kyla längre fram men de närmaste veckorna ser åtminstone ut att bli milda.

Inlägg i den här diskussionstråden: