Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus till våren
Som svar till: Trachycarpus till våren ()

Ja det är bara att köpa idag på närmsta byggvaruhus :D Har tom köpt på Ikea ett litet knubbigt ex. Det kan vara bra att kolla på, att de är lite knubbigt växande och gärna att foten har lite "snedväxt tendenser", då vet man att de ev har lite "höghöjdsgener" som kommit av de står i lutande terräng (höjder). Mitt Ikea ex hade faktiskt detta och den har klarat sig med enklare skydd i rätt många år nu så den är runt 1,90 hög nu med bladen. Genetiken varierar mycket inom plantor som säljs som fortunei. Annars har jag köpt av Ronnie Nordin som numera säljer till återförsäljare, mycket fina växter till bra pris. Har ett tiotal Trachycarpus i trädgården plus ett antal batchar med från jag sått från dessa. De överlever vintrarna de också bara med lite täckning mot himlen. tom förra dräparvintern! Har även lite olika sorter tex T.ukhrulensis och T. Manipur, och Taktil. Vad jag erfarit är sorterna inte jättemycket härdiga än vanlig Fortunei, men växer betydligt långsammare. så skador efter en vinter skakar ofta en Fortunei av sig under en bra sommar medan en av de nämnda får problem många år och kanske inte ens hämtar sig. Även Wagnerspalm är fina och passar bättre om det är lite vindutsatt läge. Annars är ju vind och kyla mindre bra kombination.

Inlägg i den här diskussionstråden: