Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus till våren
Som svar till: Trachycarpus till våren ()

Jag skulle själv inte köpa några stora palmer med riktig stam. Visserligen får man snabbare resultat på det sättet, men risken är att de aldrig uppnår full härdighet. Skillnaden är dock inte särskilt stor. Om man har tålamod, vilket jag har, så är det bättre att satsa på en mindre palm av god härkomst och låta den växa upp på plats. Plantera den djupt så att den rotar sig bättre.

Jag skulle definitivt rekommendera att skydda palmerna under kalla vintrar, vilket lyckligtvis behövs allt mer sällan, men det kan göra skillnad under kalla vintrar. Malmö har ju ett gynnsamt klimat och de flesta vintrar räcker det nog att täcka marken runt stammen. Det är nog ändå klokt att ha ett vinterskydd nära tillhands (fiberduk eller fleecehuvor) som man snabbt kan dra över vid behov.

Jag tror att en vanlig Trachycarpus fortunei duger bra i de flesta fall. Den främsta anledningen är att de är lätta att få tag på och inte kostar alltför mycket. T. takil anses vara något härdigare, men tycks vara svår att få tag på nuförtiden. Annars finns det ett antal varianter eller korsningar av T. fortunei som anses vara något mer härdiga än typiskt för arten, exempelvis Nainital, Tesan, Plovdiv eller Bulgaria. Själv är jag förtjust i T. wagnerianus, som ju egentligen bara är en kultiverad variant av T. fortunei, men som har ett attraktivt utseende.

Jag har inget riktigt bra tips på var man bäst köper palmer nuförtiden eftersom det förändras med åren. Googla på nätet. Det går bra att beställa från andra EU-länder. Mer ovanliga sorter och arter finns oftast bara som frön eller småplantor, om de alls går att få tag på för ögonblicket. Jag har själv inte köpt några palmer på rätt många år nu eftersom jag redan har fler palmer än jag behöver i krukor. Man kan annars hitta vanliga T. fortunei i många blomsterbutiker/plantskolor nuförtiden, åtminstone här i Skåne. Priset kan variera mycket, men ibland säljs de till riktigt förmånliga priser.

Inlägg i den här diskussionstråden: