Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Exotiska växter som har självsått sig

Af de fremmede arter, du nævner Leif, møder jeg hist og her både Juglans regia og Prunus laurocerasus som selvsåede i de sønderjyske skove. I en skov på Als var der så mange selvsåede Prunus, at de blev fjernet. De stammede fra frø fra en have i nærheden.
Desuden ser jeg af og til selvsåede udenlandske buske og træer fra haver i skovene f.eks. forskellige Cotoneaster og Castanea sativa ud over en række dyrkede udenlandske skovtræer som nogen steder selvsår sig rigtig villigt. Eksempler er Abies alba, Abies procera og Picea sitchensis.
Bortset fra Phyllostachys kwangsiensis, så har Chusquea gigantea og Phyllostachys bambusoides, der har blomstrer i min have de seneste år, selvsået sig yderst villigt.
En busk, jeg har stor glæde af, er den specielle fasanbusk, Leycesteria formosa. Den selvsår sig yderst villigt i haven, så der er tit en lille plante til gæsterne, der falder i svime over de store eksemplarer. De bliver op til 3 meter høje med mærkelige blomster og chokoladesmagende frugter (mener nogen ..).

Inlägg i den här diskussionstråden: