Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Botanisk Have i Köpenhamn, 22 juli 2020 *LINK* *PIC*

Jag besökte även Landbohøjskolens Have i Frederiksberg samma dag.

Deras stenek (Quercus ilex) är ovanligt snabbväxande och är nu högre än byggnaden intill. Jag har drivit upp fröplantor från detta träd som jag har planterat ut vid mitt föräldrahem. Min tanke är att de ska fungera som vindskydd med tiden. Stenekar tål ju blåst och havssalt ganska väl. Jag vet inte hur det är med härdigheten hos denna variant, men jag vill helst ha högväxande träd för att bromsa vindarna.

Jag har skrivit om denna ek i ett tidigare inlägg. Den saknar fortfarande namnskylt och jag vet inte vilken art det är. Det enda jag kan säga säkert är att den kommer ifrån Mexiko eller möjligen sydvästra USA. Min främsta gissning är att det är en Quercus rugosa (syn. Q. reticulata) eller någon närbesläktad art. Ett alternativ skulle kunna vara en annan mexikansk art, Q. crassifolia. Man skulle kunna tro att de är närbesläktade, men Q. crassifolia tillhör rödekarna istället. De kommer dock från samma trakter så det är uppenbarligen fördelaktigt att ha ett sådant utseende där.

Oavsett om det är en Quercus rugosa eller Q. crassifolia så har den ovanligt stora blad. Bladen är större nu än när jag såg den senast. Den har kvar en del fjorårsblad så den är uppenbarligen mer eller mindre städsegrön.

Eucalyptusträden i det nordöstra hörnet har vuxit en del sedan jag såg dem senast. Ett av dem ser ut som en Eucalyptus gunnii men i övrigt vet jag inte vilka arter det är.

Jag tittade även på olivträdet (Olea europaea) mellan drivhusen några hundra meter längre norrut. Det frös ju ner under de kalla vintrarna 2010 och 2011 men har sedan dess skjutit ett nytt skott från basen. Det är nu nästan lika stort som trädet var innan det frös ner, även om stammen inte är lika kraftig.

Inlägg i den här diskussionstråden: