Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn, 22 juli 2020 *PIC*

Jag valde att trotsa det svenska Utrikesdepartementets rekommendationer och gjorde en "onödig resa" till Danmark. Det är ju först nyligen som skåningar åter har börjat släppas in i Danmark efter att antalet nya bekräftade fall av Covid-19 per vecka i Skåne har sjunkit under den gräns som Danmark har satt upp.

Jag var främst nyfiken på hur det ser ut i Botanisk Have med tanke på alla byggarbeten för Statens Naturhistoriske Museum. Framförallt ville jag se hur palmerna hade klarat sig.

Delar av Botanisk Have är helt uppgrävda och drivhusen är borta. Framförallt är hörnan med de bägge palmerna märkta Trachycarpus takil borta.

De stora palmerna finns kvar. De är skyddade bakom ett plank och ser bra ut.

Till min stora glädje såg jag att den ena palmen märkt Trachycarpus takil, som ju tidigare har flyttats, faktiskt har överlevt. Jag dödförklarade ju den senast jag såg den. Den är fortfarande i dåligt skick men kommer nog att återhämta sig, såvida inte vi får mycket stränga vintrar de närmaste åren.

Men hade även den andra palmen märkt Trachycarpus takil flyttats? Jag letade efter den men kunde inte hitta den. Jag tänkte fråga här på forumet om någon visste vad som hade hänt den. När jag tittade igenom mina bilder efter att jag hade kommit hem så insåg jag att jag troligen hade sett den. Jag trodde att det var en av de stora palmerna som jag skymtade, men den här palmen hade några skadade blad. Sannolikt är det den saknade palmen. Den står nu i närheten av de stora palmerna. Naturligtvis är knappast någon av palmerna verkligen T. takil, utan snarare T. fortunei 'Nainital'.

Övriga delar av Botanisk Have är sig mer lika. Musa basjoo har klarat sig även om den ser lite sliten ut.

Vad har hänt med Opuntiorna intill trappan? Några är kvar men nu växer något som ser ut som Agave där och några skott av vad som troligen är någon suckulent Euphorbia.

Yucca gloriosa ser ut att trivas. Detta är en av flera.

Stenpartiet med kaktusar är alltid intressant.

Jag är särskilt imponerad av Opuntia humifusa var. robustior. O. humifusa brukar ju vara en ganska tråkig art med små och ofta tagglösa skott. Denna variant ser mycket frodig ut.

Jag brukar inte vara särskilt intresserad av Rhododendron men jag kunde inte låta bli att lägga märke till denna Rhododendron yakushimanum × pachysanthum 'Hayata'.

Inlägg i den här diskussionstråden: