Exotiska växter i Skandinavien

Självsådd Quercus ilex på friland *PIC*

Jag tycker alltid att det är intressant att se vilka exotiska växter som är kapabla att självså sig på friland. Jag har misstänkt att stenek (Quercus ilex) borde kunna vara kapabel att självså sig på friland, förutsatt att förhållandena är gynnsamma. Den senaste vintern var förhållandena ovanligt gynnsamma. Dels producerade min största stenek ovanligt många ekollon (agern) förra hösten, varav många föll ner på marken under steneken, och dels var vintern ovanligt mild. Ekollon från stenek är känsligare för kyla än ekollon från skogsek (Q. robur). På marken under steneken växer ormbunkar (strutbräken, Matteuccia struthiopteris), vars vissna blad skyddar marken under vintern. Marken är också delvis täckt av murgröna (Hedera helix). Ett ekollon som lyckas ramla ner på en tillräckligt skyddad plats borde kunna klara en mild vinter utan att frysa ihjäl. Problemet för eventuella fröplantor som har lyckats gro är att de har svårt att få tillräckligt med ljus. Dels skuggas de av moderträdet och ormbunkarna och dessutom har de konkurrens av kirskål (Aegopodium podagraria). Ormbunkarna brukar vissna tillbaka under högsommaren om det är torrt och då är det lättare att se vad som växer under dem. Jag har spanat efter efter fröplantor av stenek den senaste tiden och häromdagen hittade jag en. Jag misstänker att det kan finnas fler plantor i närheten.

Inlägg i den här diskussionstråden: