Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Quercus ilex vs. rotundifolia

Hej Leif - tak for det grundige svar, dejligt med mere info om ilex vs. rotundifolia.
Har du set en artikel eller kort, der viser at grænsen for Q. rotundifolia er vest for Montseny?
Jeg har ledt efter noget sådant, og har fundet 2 kilder, som ikke er helt entydige omkring Montseny:

1) et kort som estimerer at Montseny ligger i overgangszonen ml. Q. ilex og Q. rotundifolia.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5435575/

2) en artikel, hvor forskere har set på gennemsnitlig bladform på forskellige Q. ilex-typer (herunder Q. rotundifolia) fra hele udbredelsesområdet.
Forfatterne til artiklen konkluderer bl.a. at Q. ilex-typer fra Gerona i Spanien (øst for Montseny er en mellemting ml. Q. ilex og Q. rotundifolia.
www.researchgate.net/publication/263290971_Morphological_and_physiological_divergences_within_Quercus_ilex_support_the_existence_of_different_ecotypes_depending_on_climatic_dryness

Jeg er netop i gang med at lave botaniske skilte til Solgårdsparkens Botaniske Have.
Her har jeg foreløbig kaldt "mine" træer fra Montseny for Quercus ilex, men jeg er fortsat interesseret i at læse artikler eller se udbredelseskort som kan bekræfte eller modsige dette.
Egentlig burde jeg nok kalde træerne for Quercus x autumnalis, den accepterede betegnelse for naturhybrider ml. de to arter.
Men som sagt: foreløbig kalder jeg dem blot Q. ilex indtil mere entydige oplysninger kan bekræfte/afkræfte dette.

Jeg mistænker at der er et reelt indslag af Q. rotundifolia-typen i Montseny.
Selve den geografiske placering af bjergmassivet er én ting.
Ovenstående artikler understøtter det, plus det faktum at antallet af bladnerver hos mine træer er i gennemsnit 5,7 pr. blad.
Hos Q. ilex skulle tallet være 7 - 12. Hos Q. rotundifolia netop 5 - 8 pr. blad, ifølge "Oaks of the World".
Bladene på mine træer har filt på oversiden, men om det er "tilstrækkeligt" meget til at tyde på Q. rotundifolia, det ved jeg ikke.

Noget der gør det vanskeligt at bedømme er at tykkelsen af filt på oversiden afhænger af ydre forhold som klima og jordbund.
En af de artikler jeg har læst, gjorde opmærksom på det problem ift. ilex/rotundifolia-bestemmelse.
Selv kan jeg nævne at et af mine Montseny-træer blev flyttet da det var 1 meter højt.
Herefter udviklede træet straks mere filt på oversiden af de nye blade, sikkert som svar på vandmangel fordi rødderne tog skade af flytningen.
Træet voksede herefter meget langsomt i 2 år, og de nye blade havde fortsat meget filt på oversiden.
Denne sommer 2018 er træet endelig bedre etableret, og er begyndt at vokse hurtigt, og de nye blade har igen mindre filt på oversiden.

Det var spændende at læse din beskrivelse om Q. ilexs vandring fra øst mod vest.
I det hele taget fedt at beskæftige sig med stedsegrønne egetræer.

Inlägg i den här diskussionstråden: