Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Väderkvarnspalmen klarade de mycket hårda vintern i zon 4

Jo, jag har också läst att en krypande stam skulle vara en indikator på högre härdighet. Mitt intryck är att det verkar vara ett ganska vanligt drag hos många unga Trachycarpusplantor. Frågan är om det verkligen beror på generna hos just de plantorna eller om det bara beror på hur var planterade från början. Att plantan lägger sig åt sidan beror förmodligen på att den försöker rota sig bättre. Jag har fått rådet att plantera Trachycarpus djupt för att de ska rota sig bättre. Jag vet inte om det ökar härdigheten, men det resulterar förhoppningsvis åtminstone i mer robusta plantor.

Att torr kyla gör mindre skada än fuktig kan jag hålla med om. Det verkar gälla även för andra växter än palmer. Exakt vad som händer vet jag inte säkert, men sannolikt sjunker vattenhalten i bladen, vilket sänker fryspunkten. Det hjälper mot bladskador men jag är inte lika säker på om det hjälper mot de riktigt allvarliga skadorna i tillväxtknoppen och stammen.

Att klara −23°C utan skador enbart med skydd och utan uppvärmning är ganska extremt. Jag kan tänka mig att det är möjligt om solen har möjlighet att värma upp skyddet under dagtid. Om den värsta kylan inträffade i mars är det fullt tänkbart. Tyvärr skiner inte solen alltid under de kallaste perioderna. Ibland är det inversion med kall dimma dagtid, i synnerhet om kylan inträffar tidigare under vintern.

Jag har inte sett de Youtubefilmer som du nämner. Jag får leta efter dem. Om du har några länkar så är du välkommen.

Inlägg i den här diskussionstråden: