Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Väderkvarnspalmen klarade de mycket hårda vintern i zon 4

Var -23 c som lägst ,,,men mycket ihållande kyla under lång tid ...men tror att torr kyla gör mindre skada än fuktig...i Himalaya och Kina där palmen finns naturligt är ju vintern mycket torr ... sedan kommer monsunen och det regnar väldigt mycket på sommaren. Tyvärr har jag inte tagit några foton..
Palmen växer inte rakt upp utan rotsystemet drar sig ut åt sidan ,, anpassning till tvära bergssidor i ursprungslandet,då utsätts rotsystemet för mera kyla . Jorden fryser men roten klarar sig och jorden är väldränerad på vintern .Lärde mig det på youtube. Har också sett flera filmer från kanada motsvarar zon 4-5 (fast de har varmare somrar än oss) , De har väldigt hårt klimat medextrem kyla. Mycket hur man skyddar palmer, har jag lärt mig där.Huvudsaken att palmen är torr och ingen fukt kommer in, samtidigt som det inte får vara helt tätt då det kan mögla..då kan palmhjärtat stryka med och då är det kört.Och att det är torrt väder när man packar in palmen.Packade in min i mitten på november .

Inlägg i den här diskussionstråden: