Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Väderstation? *LINK*
Som svar till: Svar: Väderstation? ()

Ok, jag tyckte tekniken var rätt begränsad med väderstationer. När de ändå är uppkopplade varför inte gå hela steget ut och kunna utföra saker också? inte bara läsa av värden från givare och visa dom i en app.
I mitt fall hade jag redan 3 trådlösa sensorer från Oregon scientific från min gamla väderstation, de mäter temp och luftfuktighet. Sen har jag ett antal billiga sensorer också från lidl men de vet jag inte om jag skall använda, kanske i palmlådor etc.? Sedan hade jag massa Nexa uttag med fjärr (med döda batterier) sedan tidigare man inte använde. Alla dessa fjärr uttag: Anslut, Nexus mfl jag hade lirade perfekt i systemet så nu har jag full styrning på alla dom.
Dessa fjärruttag kan programmeras i systemet med vanlig timer, eller mot soluppgång, solnedgång (som systemet räknar ut när den infaller) dessutom oregelbundna scheman i veckan. eller efter en "trigger" av en sensor, exempelvis är det under noll grader på den balkongen kan jag starta en värmefläkt. sedan stänga av den om det är över 2'C.
Köpte Appen Mitt Hem för iPhone/Android som visar en översikt snyggt, sedan kan man se loggade min max från alla givarna och exportera ut till csv/excel.

Enda man Saknar är kanske barometer i den och att den "spår vädret" men det kan man finna länkat bättre än vad en sån pryl kan modellera tror jag på foreca, smhi eller yr.no. Den delen får man om man kopplar in sig på tex Temperatur.nu, tror även det fanns en app man kunde köra som blir mera som en PWS så jag kommer nog att använda en gammal Andoid platta som inte används dedikerat för ändamålet då den är wifi uppkopplad och kommer kunna visa infon tydligt och bra.
För väderdelen kanske jag kompletterar med en vindmätare, fast jag bor såpass läigt så det är nog rätt missvisande. Regnmätare har jag en enkel som jag tittar på i trädgården :)
För annat kommer jag kanske komplettera med garageöppnare, markis, polvärmare, trädgårdsbelysning etc etc

Inlägg i den här diskussionstråden: