Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Väderstation?
Som svar till: Svar: Väderstation? ()

Jodå, jag köpte en Netatmo. Jag köpte även tillhörande regnmätare, men ingen vindmätare. Ett problem med Netatmo är att temperaturmätaren utomhus måste placeras så att den varken utsätts för regn eller sol. Jag har satt den på en stolpe i carporten. Det är nog en ganska bra plats i många avseenden, men risken är att taket i carporten kan påverka temperaturen vid klart och vindstilla väder. Jag kommer troligen inte mäta upp lika låga temperaturer där som om mätaren hade stått mer fritt, vilket jag redan tycker mig ha observerat. Det bästa hade varit om jag hade kunnat placera mätaren i ett välbyggt väderskåp (Stevenson screen).

Jag har inte kopplat upp mig mot Weather Underground eller temperatur.nu, men jag kommer kanske att göra det. Mina mätningar registreras ju redan hos netatmo.com och jag tycker att deras webbsida fungerar ganska bra. Jag har också hittat ett gratisprogram för Linux, weeWX, som verkar fungera, men jag har ännu inte konfigurerat det fullt ut. Det ska kunna ladda upp data till t.ex Weather Underground. Det kommunicerar dock inte direkt med väderstationen, utan mot Netatmos egen server.

Inlägg i den här diskussionstråden: