Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Uppdatering vilka " exoter " som klarar sig bra i zon 2 ( Hisings Backa Göteborg )

Ja vi har ju den där "5års vintern", eller kanske "10 års vintern" som kommer ibland med ett fastlåst högtryck i norra Sverige oftast och nordvindar i evighet. Då blir det tråkigt för oss fast en sådan vinter får man helt enkelt göra det lilla extra man kan. I år har mina lådor med kanariepalm och washingtonia varit strömlösa och släkta nästan hela Vintern. De hoppar ju bara igån när det slår ner under nollan och det har varit rätt ovanligt faktiskt. Solen börjar ju även värma så smått nu så vi får hoppas det inte blir något tråkig köldknäpp. Känsligaste jag har ute denna vinter är små plantor av Eriobotrya Japonica helt oskyddade. Än är det helt ok, enda synbara skadorna fick de i oktober från en hagelskur. Dock har det inte varit mer än ca -7 som kallast än. Så går det åt sådana vintrar framöver så ökar ju utbydet enormt vad vi kan odla i trädgårdarna. :)
En av de mest positiva överaskningarna tycker jag är Washingtonia växer såppas bra! var rädd den skulle behöva mycket värme men uppenbarligen räckde det med den kassa värmen vi hade förra sommaren för bra tillväxt. Den är också kanon då den håller sig snygg trots vindpåverkan (Styvare blad än Trachycarpus) Kan man bara hålla över nollan vintrarna igenom med lite skydd är den klockren. Förvånad inte fler provar den på friland här när man ändå skyddar med värmekabel etc.

Inlägg i den här diskussionstråden: