Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Uppdatering vilka " exoter " som klarar sig bra i zon 2 ( Hisings Backa Göteborg )

Trachycarpus har jag försökt med ett par två tre gånger men de får ofta lite tufft i längden men visst friskt vågat så vet man aldrig , problemet ligger i klimatet , hade behövt mer Köpenhamn / London , mer sådant.
Dock , och jag är seriös nu , det kan fungera med Trachycarpus oskyddat men då måste klimatet ändras mer i den riktningen , annars tufft för dem.

Jerker , de jag inte nämnde är till exempel Ambraträd Liquidambar styraciflua , växer plus men kan frysa tillbaka , men ok sedan plantering 2012 ungefär så har den vuxit sammanlagt men ändå lite tufft för den , därtill Pseudosasa japonica som jag tycker man ska odla om man har mildare klimat , här frystorkar den lite för ofta , annars i mildare klimat ett bra val.
Kanske nåt mer , kommer inte ihåg nu ska kolla.
Ah just det , en odlingsvärd ormbunke i " mild " zon 2 är japansk ormbunke , kommer inte ihåg latin just nu men den är fin , lite Jurassic Park tycker jag , håller sig oftast grön å fin , passar bra i junglestil.

Inlägg i den här diskussionstråden: