Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trompenburg Arboretum
Som svar till: Svar: Trompenburg Arboretum ()

Den främsta ledtråden i bilden var att man skymtar en byggnad i bakgrunden. Alltså måste trädet växa i utkanten av arboretet. Det var dessutom speciellt en del av arboretet där det fanns byggnader i närheten, så det var bara att leta där. Den andra bilden visade hur bladen skulle se ut. Hade jag letat efter en typisk Quercus semecarpifolia, så hade jag aldrig hittat det. Trädet växte bakom en del andra buskar och träd, så namnskylten var inte synlig från gången. Men jag hittade ändå trädet ganska snabbt när jag visste vad jag skulle leta efter.

Det var dåligt med ekollon på övriga städsegröna arter. För att det ska bli ekollon, krävs det ofta att träden blir pollinerade av ett annat träd, helst av samma art. Det växte faktiskt flera exemplar av Q. acuta i Trompenburg Arboretum, även om de inte växte nära varandra. Dessutom kräver vissa arter varma somrar för att ekollonen ska hinna mogna. Q. acuta är ganska värmekrävande, men uppenbarligen räckte värmen till ändå. Jag såg även några enstaka ekollon på en Q. ilex, men jag har slutat samla ekollon av den arten eftersom jag ju är självförsörjande nuförtiden. Det är bara om jag ser någon variant med ett ovanligt utseende som jag eventuellt fortfarande samlar ekollon. Det växte naturligtvis många lövfällande ekarter också, men jag letade inte efter ekollon på dem.

Inlägg i den här diskussionstråden: