Exotiska växter i Skandinavien

Svar: QUERCUS rhysophylla  *LINK* *PIC*
Som svar till: QUERCUS rhysophylla ()

Quercus rysophylla är en av de vackraste ekarter som jag har sett. Tyvärr tycks den inte vara härdig på friland hos oss och jag har haft ihjäl flera plantor. Däremot är den utvalda varianten Q. rysophylla 'Maya' betydligt härdigare. Anledningen är att det är en korsning med någon annan, troligen lövfällande och betydligt härdigare art inom gruppen rödekar, vilket jag har skrivit om i ett tidigare inlägg. Exakt vilket art det handlar om, vet troligen ingen. Rödekarna är kända för att korsa sig hej vilt med varandra, när de får chansen. Denna variant borde alltså förmodligen hellre benämnas Quercus rysophylla × Q. sp. 'Maya'. Den skiljer sig lite i utseende från den rena arten, men den är inte mindre vacker.

I lördags besökte jag Solgårdsparken i Strøby Egede söder om Køge tillsammans med Tobias och Martin. Där växer en Quercus rysophylla × Q. sp. 'Maya' sedan några år tillbaka och som tycks trivas utmärkt. Den hade tidigare en ganska allvarlig stamskada, som den tycks ha hämtat sig väl efter, men jag har för mig att det inte var en köldskada. Tobias har säkert mer information.


Notera att jag stavar namnet Q. rysophylla och inte Q. rhysophylla. Båda stavningarna förekommer i litteraturen men Q. rysophylla är den ursprungliga och korrekta stavningen.

Inlägg i den här diskussionstråden: