Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hjälp med M. grandiflora och Albizia

Magnolia grandiflora har jag ingen erfarenhet av men eftersom den är vintergrön så kan man väl misstänka att stark vårsol inte är det bästa. Å andra sidan kommer den från USA och de flesta träd och buskar därifrån brukar behöva rejält med sol och värme för att uppnå full härdighet inför vintern. Törs inte gissa vad som är bäst i ditt fall... Ska jag vara ärlig så tror jag du får svårt att klara den mer än kanske något år - oavsett vilken placering du ger den. Vad jag har förstått från olika trädgårdsforum så är det högst tveksamt om det alls går att odla M. grandiflora framgångsrikt någonstans i Sverige.

När det gäller Albizian så är jag rätt säker på att en så solig och varm placering som möjligt är det bästa. Å ena sidan så är väggen säkert extra gynnsam, å andra sidan växer Albizian rätt snabbt om den trivs vilket kan bli ett problem. Om den är placerad mot en vägg så kommer den förmodligen inte att få särskilt vackert växtsätt heller. Jag har själv en Albizia planterad mot väggen (zon 1 i Skåne) och den stortrivs men har tyvärr börjat bli för stor så nu ångrar jag att jag inte satte den längre från väggen från början. Men eftersom du bor i zon 2-3, vilket nog egentligen är för kallt för Albizia, så är en placering mot väggen kanske ändå nödvändigt om det ska funka i ditt fall. Rejäl sommarvärme är som sagt mycket viktigt både för tillväxten och för avmognaden inför vintern.

Inlägg i den här diskussionstråden: