Exotiska växter i Skandinavien

Hjälp med M. grandiflora och Albizia

Hej

Jag väntar nu på två mycket vackra träd, nämligen en Magnolia grandiflora ’Edith Bouge’ samt en Albizia julibrissin ’Boubri’/’Ombrella’ som jag ska plantera i slutet av månaden men nu har jag blivit lite osäker på platserna där jag tänkte ha dem.

Det första alternativet är en södervägg som får sol hela dagen men som ligger lite oskyddat då det är öppet mot en sjö åt öster och skog åt väster. Här blir det mycket varmt såvida det inte blåser. Den andra platsen är en östervägg som är mycket mer vindskyddad då en vägg ger lä från norr och det är öppet mot söder och öster. Detta är trädgårdens varmaste plats, nackdelen är att trädet bara skulle få direkt sol fram till runt klockan ett på dagen.

Så det jag undrar är egentligen vilket jag ska prioritera, sol eller värme?
Skulle vara kul att höra om någon har erfarenhet eller förslag.

För övrigt så har jag tänkt ge Magnolian den bästa platsen, plantera båda i någon form av upphöjd bädd och vintertid ge dem en enkel ställning med grön vinterduk som skyddar från sidorna. Jag bor i zon 3 men troligtvis är det närmare 2.
Och angående Albizian, tror ni den förlorar mycket av sin vackra form om man planterar den mot en vägg?

Tacksam för alla tankar, vill inte ångra mig sedan och behöva störa mina träd.

Inlägg i den här diskussionstråden: