Min "palmlåda" funkar kanon.
Använde jackofoam 300 skivor (hårdare form av frigolit) som limmades och sattes ihop med långa tältpinnar i plast. Lådan har en framsida/dörr av kanalplast mot söder så den blir samtidigt som ett litet växthus när solen skiner.
Man kan även skippa utebelysning då lådan lyser upp rätt bra och ser trevlig ut när jag målade i grönt.
Sen har den på baksidan en 160mm Velcoventil som öppnar först när innertempen är över +5grader, den går även att justera. Så ventilation blir det så fort solen tittar fram även vintertid då det annars blir för varmt inne i lådan.
Sedan som uppvärmning har jag en radda lågenergilampor 10 st, så jag har totalt 80W som går av/på mellan +3 och stänger av vid 5,5'C Det räcker för att hålla den på plussidan till ca 8-9minus grader.
om det är riktigt illa har jag en värmekabel också som kan kopplas in, den värmer även upp jorden ifall det skulle till att börja frysa/tjäle. men det blir för mycket värme normalt sett så den är mest avstängd.
Funderar på att göra en mindre version av lådan (2,40Hög) då den funkar såppas bra. Den här är gjord med dubbla skivor och är 4meter hög.
Jag hoppas även att det blir till en fördel att det blir varmt där from kanske början av Mars så man får lite längre växtsäsong. Får väl släppa ut bladen som max vad lådan tillåter...
Eftersom konstruktionen är såppas stor har det varit lite orosmoment med kraftiga vindar. Jag har dock säkrat upp den med 4 rep i toppen och det funkar bra även om annan lösning hade varit snyggare.
Baksida: https://goo.gl/photos/nyPekgMF2wRGodN78