Det är verkligen en spännande vinter. Normalt sett (eller iallafall de senaste 6 åren som jag bott här nere i hängmattan) så har temperaturen stämt precis med uppgifterna från
http://www.vackertvader.se/v%C3%A4derstation/fiskhamnsmotet
men i år verkar uppgifterna (från mina egna mätpunkter) mer stämma med smhi:s uppgifter. Jag vet inte om detta beror på att kylan kombineras med snö, de har inte varit så tidigare, men något är då annorlunda.
Mycket är skumt med mina mätningar - tidigare år har uppvärmningarna i växthuset gett +12 grader, så minus 12 ute har gett nollgradigt - ni fattar,'
Skydden har gett ungefär +8 grader, så ute minus 12 och i skydden minus 4.
I år verkar skydden fungera mycket bättre -- om jag skall tro mätarna. Inne hos väderkvarnen, s¨å var de -4 vid spjutet när det var -16 ute - orkade inte vara uppe på natten för att kolla.
Men skydden verkar fungera.
Däremot är jag osäker på Magnolia Grandiflora - har skyddat rötterna och stammen, upp till en meter (har inga problem med att kapa den till våren) men de skall bli spännande att se om den klarat kylan - den är väl härdig ner till -20 eller så och då skall de vara torr kyla - vilket vi för en gångs skull har..
Jaja, mycket funderingar...Våren har inte varit så spännande sen jag började med detta