Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Cordyline australis – imponerende vekst *LINK* *PIC*

Disse variantene har jeg i hagen:

C. australis (grønn)
C. australis hybrid
C. australis 'Red star'
C. australis 'Torbay dazzler' (nyplantet i 2015)

Laveste temperatur de siste to vintrene var -3,9 grader. Den grønne planten og hybriden har klart seg bra uten skade, knapt nok kosmetisk "slitasje" fra vinteren. 'Red star' er helt i grenseland når temperaturen når 4 minus. Sist vinter mistet jeg 1 av 3 planter, og de to som overlevte hadde betydelige skader. De røde ble pakket inn i fleece i en kortere periode under de kaldeste nettene. Hvorvidt det var innpakkingen eller kulden som gjorde skade er ikke godt å si, ettersom jeg ikke hadde en "kontroll" uten tildekking å sammenligne med. De grønne klarer seg fint uten tildekking, det samme min selvsådde hybrid.

Torbay dazzler er nyplantet i år. Jeg ser allerede nå at den er noe flekkete, noe som taler for at den er mindre hardfør eller misliker mye regn. De blir spennende å se hvordan den takler vinterkulda.

Vinter 2012/13 så var laveste temperatur -6,5 grader. Da frøs 2 av 3 grønne cordyliner ned til jorden. Jeg tror ikke det var temperaturen som var skyld i utfallet men heller den langvarige barfrosten vi hadde i kombinasjon med dyp tele. Planten som ikke frøs ned hadde vekstpunktet i jordoverflaten og fikk nok mer beskyttelse enn de som var eksponert for kulde og snø.

Noen flere bilder:

C. australis som ikke frøs ned vinteren 2012/13

'Red star' som frøs ned ved 3,9 minusgrader. Flere nye skudd.

Ikke så imponerende vekst på denne tua, men likevel godt over meteren. Planten vokser på et nokså tørt sted med lite tilsig av vann så det forklarer nok den noe mindre veksten.

'Torbay Dazzler'

C. australis hybrid (x purpurea ?)

Inlägg i den här diskussionstråden: