Flere av mine grønne cordyline australis frøs ned vinteren 2012/13. Samtlige kom opp igjen fra rota med inntil flere rotskudd og etter tre sesonger er den største tua av de grønne cordylinene nådd 167 cm høy – 58 cm vekst bare i år!
Må si meg meget fornøyd med "comebacket". Det er ikke en bunnsolid plante på lang sikt men klarer vintrene overraskende godt her på Vestlandet selv med mye regn og vind. Jeg innser nok at den før eller senere fryser ned igjen, men jeg krysser fingrene for at den får noen milde vintrer til. Det hadde jo vært spennende å se hvor stor den kan bli med en lengre periode med milde vintre...
Planten på bildet er en gruppe bestående av 4 planter. Det høyeste av skuddene er 167 cm høy tett etterfulgt av de to neste. Det siste er noe mindre.
Her er en 'Red star' plantet 2013 etter den kalde vinteren. Har også vokst godt men fikk hard medfart sist vinter med mye bladskade. Tok nesten knekken på planten men den lever enda. Ser nå at den har litt skade i stammen nederst og håper inderlig den vokser ut av det. Men det lover dårlig foran neste vinter...