Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Usædvanlig kulde i subtropisk/tempereret overgangszone (vinter 2011) *LINK*

Jag fick ju en steneksplanta från Montseny och jag har funderat en del på om det är en vanlig Quercus ilex eller om det kan vara en Q. rotundifolia. Båda arterna finns i Spanien, men Q. rotundifolia är vanligast på den Iberiska halvön. Båda arterna finns dessutom i Katalonien där Montseny ligger.

För de som inte är så bekanta med stenekar så finns det två underarter som ofta betraktas som två skilda arter. Q. ilex ssp. ilex är den vanligaste varianten i Medelhavsområdet och föredrar låglänta och fuktigare områden, medan Q. rotundifolia (syn. Q. ilex var. rotundifolia, Q. ilex ssp. ballota, Q. ballota) växer främst på den Iberiska halvön och i Atlasbergen på högre höjd och i torrare klimat. Q. rotundifolia blir inte lika storvuxen och har mindre och rundare blad. Q. rotundifolia utmärker sig dessutom med att ha ätliga ekollon som inte är bittra i smaken.

Plantan som jag fick liknar inte mina övriga stenekar, men det säger inte så mycket eftersom Q. ilex är en mycket variabel art. Jag sökte en del på nätet om vilken variant som växer i Montseny, men jag blev till att börja med inte så mycket klokare. Åtminstone inte tills jag hittade följande webbsida: L'alzina (Quercus ilex L.) al Montseny. Visserligen är sidan på katalanska, men med hjälp av Google Translate kunde jag ändå förstå innehållet. Tydligen tillhör stenekarna i Montseny varianten Q. ilex ssp. ilex, men det förekommer även exemplar med drag av Q. rotundifolia. Gränsen för där Q. rotundifolia tar över ligger längre västerut, på västra sidan om floden Llobregat.

De flesta stenekar som används som prydnadsväxter tillhör Q. ilex ssp. ilex. För oss i Skandinavien borde Q. rotundifolia vara intressant att testa, eftersom arten växer i kallare trakter än Q. ilex ssp. ilex. Det är dock inte säkert att Q. rotundifolia trivs lika bra i vårt fuktiga klimat som Q. ilex ssp. ilex. Jag har själv en Q. rotundifolia på friland sedan några år tillbaka. Den klarar visserligen vintrarna men tillväxten är mycket dålig under somrarna. Q. ilex ssp. ilex är ganska snabbväxande hos oss och trivs utmärkt med våra svala och regniga somrar. Jag skulle dock inte våga döma ut Q. rotundifolia än och det krävs fler tester.

Inlägg i den här diskussionstråden: