Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Nu börjar det likna något.
Som svar till: Nu börjar det likna något. *PIC* ()

En liten uppdatering:
Bambustammen växer vidare och är för ögonblicket ungefär 3,5 meter hög. Stammen är faktiskt något tjockare en bit upp jämfört med närmare marken. Intill den första stammen har det vuxit upp ytterligare ett kraftigt skott. Jag trodde först att det skulle bli något smalare, men det tycks faktiskt bli ännu grövre. I mitt första inlägg nämnde jag att jag hade kört på ett skott med gräsklipparen. Lyckligtvis tycks det ha klarat sig utan skador, vilket är tur eftersom det tycks bli det tjockaste skottet hittills. Jag mätte upp det till drygt 5 cm i diameter. Jag har inte hittat några fler lika grova skott.

Det ska bli intressant att se hur höga skotten kommer att bli. Den högsta stammen från förra året är gissningsvis 7 meter hög, men den är betydligt smalare. Blåsten vi hade för ett par dagar sedan knäckte ett nytt skott, men just det skottet var dock inte lika imponerande. De kraftigaste skotten var lyckligtvis skyddade från blåsten av thujan de växer intill, men de kommer med all säkerhet växa upp ett antal meter över thujan, och då kommer de inte ha något skydd längre. Jag hoppas att vi slipper en lika kraftig blåst den närmaste tiden, annars riskerar den att knäcka de kraftigaste skotten.

Inlägg i den här diskussionstråden: