Exotiska växter i Skandinavien

Bygging av dam i hagen *LINK* *PIC*

Har i lengre tid gått å drømt om en dam i hagen hvor jeg kunne dyrke vannliljer og andre vannplanter i. Det var en del av hagen jeg ikke helt viste hva den skulle brukes til, og da kom ideen om at kanskje en dam var på sin plass.

For å få det til, måtte det bygges en mur/demning i den ene enden av dammen, slik at jeg fikk nok dybde i dammen. Demningen ble bygget med stein og torv i bakkant, og steinen ble støpt for å forhindre uglidning. Før dammen kunne bygges måtte den nye steintrappa på plass. Samtidig med at den ble bygget fikk jeg plass til et mindre plantebed langs trappa og mot de gamle bedene. Etter mye hardt slit er nå dammen på plass.

En del gjennstår enda, som beplantning, men de første to vannliljene er på plass! Jeg må fremdeles finne en løsning for å skjule duken mot demningen. Her blir det nok å skaffe noe toppstein/tykke heller som støpes over duken. Rundt resten av dammen blir det nok planter o.l. som vil skjule duken så godt det lar seg gjøre.

Planen videre er å fullføre beplantningen. Mulig jeg bestemmer meg for å bygge et vannfall i bakkant av dammen, men dette blir nok litt lenger frem i tid.

Nedenfor ser dere bilder fra byggeprosessen!

Området før dammen ble påbegynt. Mye stein måtte på plass for å kunne bygge demningen!

Muren såvidt påbegynt. I bakkant av dammen har jeg bygget gruntvannsnivå for planter.

Demningen/muren ferdigstilt, klart for duken.

Damduken på plass, og den begynner å fylles med vann.

Duken er klippet til og de første vannliljene er kommet i vannet!

Vannliljer plantet i planteposer. En gul og rosa vannlilje plantet. Skal plante en hvit en senere.

Planter som er/blir plantet i dammen:
Vannlilje "Mayla"
Vannlilje "Joey Tomocik"
Vannlilje "Pygmea Helvola"
Calla palustris
Iris setosa
Schizostyllis coccinea
Stratiotes aloides

Har lyst å prøve å så papyrus til neste år, men blir nok neppe i år. Andre tips til eksotiske/tropiske vannplanter mottas gjerne!

Inlägg i den här diskussionstråden: