Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Mine bedste bøger om træer og buske *LINK*
Som svar till: Svar: Bøger om bambus ()

Nu er det vinter og vi kan hygge os med at bestille frø og planter hjem og ikke mindst læse og drømme om eksotiske planter til vores haver.
Jeg har de sidste par år fået fat i yderligere nogen udmærkede bøger om eksotiske træer og buske som jeg kan anbefale:

Daniel J. Hinkley (2009): The Explorer´s Garden (Shrubs and Vines). 352 sider. Halvstort format.
En "læsebog" af en dygtig botaniker som har rejst og indsamlet planter over store dele af verden. Gode beskrivelser af mange usædvanlige arter og fine billeder. Hårdførhed nævnt.

Sean Hogan (2008): Trees for All Seasons (Broadleaved Evergreens for Temperate Climates). 336 sider. Halvstort format.
Opslagsbog (og læsebog). En del arter som (endnu) er for frostfølsomme for nordiske forhold. Gode beskrivelser og billeder. Hårførhed nævnt.

W. Arnold-Forster (1948/2000): Shrubs for the Milder Counties. 381 sider. Lille format.
Genoptryk af læsebog fra 1948 om buske der kan dyrkes i de mildeste egne i Storbritannien. Gammeldags beskrivelser og omtale af mange arter som ikke kan dyrkes i Norden endnu. Men, inspirerende. Dårlige og få billeder. Hårdførhed nævnt i begrænset omfang.

Nb. Måske har jeg nævnt det før, men det fortjener også at nævnes her. Hovedværket W. J. Bean's Trees and Shrubs Hardy in the British Isles fra 1970´erne med supplement fra 1988 ligger online. Se nedenfor.

Inlägg i den här diskussionstråden: