Jag besökte i söndags Köpenhamn där Tobias visade mig exotiska växter i bakgårdar och på platser som jag normalt sett aldrig besöker.
Vi kikade in i en privat gård där vi såg denna Trachycarpus fortunei.
På samma gård växer även detta olivträd (Olea europaea).
Denna stora blommande Fatsia japonica har jag redan visat i mitt svar till Jan.
Framför ett annat hus växer en japansk mispel (Eriobotrya japonica). Den såg ut att ha fått lite stryk under tidigare vintrar.
Här är en Laurus nobilis på Amager:
Detta exemplar av Laurus nobilis är ännu mer imponerande. Tobias har redan tidigare rapporterat om det.
Den större stammen har dock tagit ordentligt stryk av de kalla vintrarna för några år sedan och kommer kanske inte att återhämta sig. Den mindre stammen ser dock utmärkt ut. Jag trodde faktiskt att det handlade om två olika träd, men en senare inspektion av Tobias har visat att det nog bara är två olika stammar på ett och samma träd.
Trädet är dessutom fullt av såväl blomknoppar som bär. Tobias lyckades klättra upp och plocka en del bär åt oss.
Tobias visade mig även en del av hans egna planteringar på innergården där han bor. Här är en Chamaerops humilis och en Trachycarpus princeps.
Denna T. fortunei hade börjat luta kraftigt samtidigt som något konstigt börjar hända vid stambasen.
Det ser inte ut som rötter, snarare som missbildade blad. Förmodligen har tillväxtknoppen bestämt sig för att växa ut i en annan riktning. De framväxande bladen i den gamla stammen ser visserligen friska ut, men troligen kommer de inte att växa mer.
Vi besökte även den Trachycarpus fortunei som Henrik Nielsen har planterat i en bakgård på Nørrebro.
Den ser ut att trivas väl även om den har konkurrens från träden intill
Här ser man hur bladen försöker sträcka sig mot ljuset. Det hade nog varit bra att beskära träden lite så att palmen får mer ljus.
I närheten växer det största fikonträd (Ficus carica) jag har sett i Skandinavien. Jag utesluter inte att det kan existera ännu större fikonträd t.ex. på Bornholm, men jag har inte själv sett något större exemplar. Vi uppskattade höjden till över sex meter.
Det har två kraftiga stammar.
Det har även ett antal mindre stammar eller rotskott intill. Jag utesluter inte att det kan ha frusit ner någon gång för länge sedan, men knappast under de senaste 25 åren.
Vid parkområdet Superkilen på Nørrebro växer sedan 2011 en grupp på 10 palmer. Kristian Lautrup har i ett tidigare inlägg rapporterat om planteringen. I detta inlägg omnämns hur palmerna klarat de första vintrarna. De står väldigt utsatt och ser inte ut att trivas särskilt bra. Bortsett från någon enstaka palm, har de dock överlevt. Vi konstaterade dessutom att stamfibrerna var avbrända på samtliga palmer. Huruvida det var avsiktligt eller ett verk av ligister, kan man spekulera över. Det kan knappast ha varit nyttigt för palmerna, men de har uppenbarligen överlevt behandlingen. Kanske är fibrerna även avsedda att fungera som skydd vid skogsbränder.
En av palmerna är full av ännu omogna frön:
Efter att Tobias och jag hade skiljts åt, passade jag på att gå runt i Botanisk Have. Palmerna ser strålande ut som vanligt: