Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Plantera ut En väderkvarnspalm? T. Fortunei

Hej
Det finns mycket folk här som kan bra mycket mer en vad jag kan, och jag har själv snappat upp de flesta tipsen från andra. Frigoliten i jorden går ca, 30 - 40 cm ner och kvadraten är ca, 80 * 80 cm. Som jag förstått det - dels utifrån vad jag kunnat läsa mig till men också genom observationer av små palmer är att dem tenderar att trycka ner rötterna på djupet (kanske någon annan kan bekräfta eller dementera) vilket då gör att en ´låda´ utan botten fungerar. Tjälen här i innerstan är väl sällan mer en 10 cm djup.

Jag har förresten använt samma princip för en annan rabatt, där jag lagt värmekabel i jorden och sedan isolerar jag sidorna - när det sedan blivit över -5 så har jag täckt växterna ovanifrån och de har klarat sig.

Att snurra värmekabel direkt på plantan har jag blivit avrådd från (av någon här inne i forumet om jag minns rätt) - provade själv detta på någon liten palm något år men den fick skador - men de var ju inte med palmenmanns kabel så jag vet inte...

Här är kablarna jag använder http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=frostvakt - det verkar vara stiltje här inne (kanske beror på att trädgårdssäsongen fortfarande är i liv - men annars är de många som rimligtvis kunde ge bra mycket mer tips än vad jag kan.

Inlägg i den här diskussionstråden: