Det er nogle interessante observationer, som jeg kun kan bekræfte. Det skal virkelig regne længe og faktisk mest med stille regn før stammen er gennemblødt og våd, hvilket den da også bliver i sådanne tilfælde. Men den holder sig overraskende tør ved kortere kraftig regn som jo er typisk på sydligere breddegrader. Om selve fibrene har voks ved jeg ikke. Men bladene har jo, så måske lidt er gemt til fibrene.
Men jeg synes der er en vigtig detalje som skal med i denne snak, og det er bladenes histola, der har afgørende betydning for at holde stammen tør ved kraftig regn. Histola er forhøjet og virker som en dæmning for vand der ved skybrud strømmer mod stammen fra oprette blade jf. nederste billede som jeg tog fra en trappestige for at vise vandets vej. Histola leder vandet til de yderste sekmenter der sender vandet væk fra stammen. Tager men alle bladene bliver denne anordning uhyre effektiv. Ved skybrud kan man ligefrem se hvordan vandet ledes væk fra stammen, og den står fuldstændig tør bagefter.
Vh. Henrik