Hej Henrik! Har også haft tænkt på at sætte en anordning på hullet så glasset kunne åbne automatisk. Har også købt en vinduesåbner til drivhuse der kan åbne hvis temperaturen er for høj. Den er dog aldrig kommet i brug da jeg har en temmelig tung glasrude oven på som jeg ikke tror den kan løfte.
Det kunne være super med en termostat reguleret anordning som du foreslår der åbner ved lidt plus grader.
Problemet med fugt synes jeg dog ikke generet palmer, dværgcitron, cordylyner og andet, kun musa sikkimensis har ikke været så begejstret, og kun nogle af stammerne har ikke klaret det. men måske det fra matas el. silvan til at suge fugt ud af luften har hjulpet.
Jeg har dog også overvintret stammerne på forskelligvis. Nogen har blot været i en åben plastiksæk. Andre er blevet pottet. Nogen hvor stammen ikke har klaret det har til gengæld skudt en masse nye skud.
Man kan dog sagtens lave udluftning og man kan også få ideer til det fra hvordan man gør med jordkældre til grøntsager. Jeg havde bare ikke tænkt så meget ud af det i starten.
Desuden tror jeg at jeg har en del udluftning som dog ikke var tiltænkt.
jeg kan se at temperaturen faldt i hullet de dage hvor det har blæst meget.
Her er nogle lave temp. opservationer jeg foretog i vinteren 2013.
15.01-16.01: temperatur udenfor -14,1 . I hullet var temperaturen +1,8 (uden brug af vintermåtte)
07.02: hul +3,2 (med vintermåtte)
10.03-11.03: om morgnen -6,6 . I hullet -0,2 med meget blæst udenfor.
12.03: -10,2. I hullet +0,9
26.01.2014: -5,6. I hullet +0,6 Kraftig blæst udenfor
Billedet jeg har vedlagt viser hullet lukket uden den tunge glasrude, men med en del kondens på indersiden.
Ligenu er temperaturen i hullet +10,7 og udenfor +6,0 (31.03.2014)