Exotiska växter i Skandinavien

Alternativ overvintring *PIC*

………………….alternativ overvintring:
Jeg har lavet et forsøg med alternativ overvintring.
Inspireret at de jordkældre man bruger til kartofler og lign., gravede jeg for et par år siden et halvanden meter dybt hul. Lagde en pressening ned i, isolerede det øverste med lecablokke og lavede et låg som kunne åbnes. Heri har jeg så overvintret forskellige palmer og nogle bananer (musa sikkimensis). Ikke alle bananerne klarer sig godt, men de små palmer klarerer sig godt.
Hullet har været i brug i vinteren 2011-12,2012-13,2013-14.
Havde to temperaturmålere i hullet. Den laveste temperatur jeg har målt der nede var -0,2. Har en vintermåtte jeg kan smide oven på hullet og så skulle temperaturen ikke komme så lavt. I år er den laveste temperatur jeg har målt der 0,6 grader. låget er ikke helt tæt og det kan afgjort laves bedre. Det største problem har været med fugtighed, da der bliver meget fugtigt der. Men det er også muligt at lave udluftning. Så ambitiøs har jeg dog ikke været. Har købt noget i Matas til at suge fugt ud af luften og så åbner jeg hullet ind i mellem når vejret er til det. I hullet er der bl.a. Musa sikkimensis, poncirus trifoliata, Butia, Jubaea, Musella lasiocarpa, Yucca glauca, Yucca rostrata, Hørpalmer. Har lavet en hylde til de små palmer, mens bananerne som jo er noget store står på bunden.
Hvis nogen af jer skulle få lyst til at lave et lign. projekt, så sørg for at lægge en solid glasrude eller eventuelt et jerngitter over, for at man ikke skal risikere at nogen falder ned i hullet. jeg har selv brugt en stærk glasrude til at lægge over til sidst. Har også overvejet at bygge lidt i højden, men er bange for at det går for meget ud over temperaturen i hullet. Man kan også få termoruder med hærdet glas o.lign. Overvejer at investere i sådan en.
En af de store fordele ved at bruge hullet til overvintring af palmer og lign. er at jeg ikke har oplevet at de fik solskoldninger når de kom op igen. Det gør dem man har haft indenfor om vinteren til gengæld. Desuden er planterne stort set lige så stærke som da man lagde dem i dvale, lige på nær musa sikkimensis, som ikke er super glad for at komme i hullet.

Inlägg i den här diskussionstråden: