Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ätbara bambus i sverige? Lr andra typer av bambu *LINK*

Jeg vidste faktisk ikke hvilke af de bambus, der er i vores have, som ville kunne spises. Dit spørgssmål gjorde mig nysgerrig og jeg har her til aften læst to tykke bøger om emnet. Det viste sig at der er ca. 100 arter som kan spises. Jeg har herunder her kun nævnt de arter, som skulle kunne klare sig i Danmark.

I den første bog " Bamboo for gardens" af Ted Jordan Meredith, står der at følgende kan spises:

Semiarundinaria fastuosa
Phyllostachys nuda
Phyllostachys dulcis
Phyllostachys iridescens
Phyllostachys praecox
Phyllostachys vivax
Phyllostachys heterocyclada f. pubescens (syn. P. edulis, P. pubescens).

Den sidste er den mest dyrkede til mad, men desværre ikke hårdfør nok til danske forhold. Nogle af bambusarterne kan være bitre, men bitterheden kan "koges væk", ved at koge dem i ca. 20 minutter og eventuelt ved meget bitre arter flere gange i nyt vand.

I den anden bog, "The book of Bamboo" af David Ferrelly, står der at følgende kan spises:

Phyllostachys aureosulcata
"Edible midspring shoots are free of bittterness, even uncooked."

Phyllostachys dulcis
"The early spring shoots are among the most esteemed in Central China"

Phyllostachys nigra
"Late midspring shoots are edible".

Phyllostachys nuda
"Its edible shoots are excelent, thoug a trifle bitter when raw"

Phyllostachys pubescens (syn: Phyllostachys heterocyclada f. pubescens, P. edulis).
Den kaldes ofte Moso (Mo Chu på kinesisk).
"The quality of the early to mid spring shoots is a bit below many other Phyllostachys species, but their large size makes Moso the central species in the bamboo-shoot business, both in China and Japan (22 % af alle bambus skud i Japan er MOSO). The winter shoots are excelent."

Phyllostachys viridi-glaucescens
"Early spring shoots are edible, almost without bitterness, even when raw."

Phyllostachys viridis.
" The edible mid spring shoots are quite good, almost without bitterness, even when raw".

Phyllostachys vivax.
"Free of bitterness"

Sasa Kurilensis
"In 1978, about 600 tons of Sasa shoots were used for food in Japan".

Om det kan svare sig at dyrke bambus i Skandinavien for mad vil jeg ikke kunne svare på, men der er arter som tilsyneladende kan spises, enda rå! Jeg tror at det er bedre at spise asparges som jeg med lidt god vilje godt kunne kalde for "danske bambusskud". Asparges skal kun vokse i 3-4 år før man an begynde at høste mens jeg vil tro at der går mindst 7-10 år inden man kan begynde at høste bambusskudene fra bambussserne. Af ovenstående vil jeg tro at Phyllostachys vivax vil være det bedste bud, den skulle under danske forhold kunne blive 6 meter høj og med skud på 5 cm i diameter. Danmark er på nordgrænsen til Phyllostachys vivax, men hvis den bliver plantet et solrigt sted i haven, får masser af vand om sommeren og eventuelt får jorden omkring den dækket af et tykt lag halm om vinteren, vil den kunne trives. Min plante blev flyttet til sådan et sted forrige år og trives nu meget bedre, det bliver spændende at se hvor høj den bliver i år.

Men også Phyllostachys nigra, nuda og aureosulcata vil være gode bud på "madbambus" de vokser godt og er meget mere hårdføre. Sasa Kurilensis vokser som ukrudt, men den har tynde skud, men hvis der er nok tynde skud, er det jo ikke noget problem!

God fornøjelse med "madbambus"

Hilsen

Benny M. Jensen

http://www.bennyskaktus.dk

Inlägg i den här diskussionstråden: