Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Exotiska växter i Skandinavien

Visst är det off-topic men det är ju mitt forum och jag tyckte att Kennedymordet var spännande långt innan jag själv kom till Dallas. Det är ett av de mord som kommer att gå till historien, dels därför att John F. Kennedy var en stor och populär president som fattade avgörande beslut, och dels därför att omständigheterna kring mordet har gett upphov till massor av konspirationsteorier. Eftersom jag dessutom har varit i Dallas nio gånger har jag haft tillfälle att återkomma till Dealey Plaza upprepade gånger.

Helt off-topic är det dock inte. Quercus fusiformis är ett mycket populärt träd i Dallas och växer vilt i norra Texas. Jag var faktiskt intresserad av Q. fusiformis långt innan jag kom till Dallas. Jag hade till och med lyckats få tag på ekollon av arten och testa den på friland redan ett antal år tidigare. Tyvärr är det en mycket värmekrävande art som aldrig lyckas uppnå full vinterhärdighet i vårt klimat. Lyckligtvis är Q. ilex ganska snarlik utseendemässigt och betydligt bättre anpassad till ett europeiskt klimat. Den är egentligen ett bättre alternativ i alla avseenden eftersom den inte fäller bladen på våren.

Inlägg i den här diskussionstråden: