Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Prunus lusitanica med frugter. Hvordan får man det bedste ud af høsten?

Hej Tobias,

Jeg putter frøene i et syltetøjsglas med lidt gær og vand et par uger. Så gærer det, frugtkødet opløses. Jeg vasker frøene i en si, og sår dem straks i en potte i koldhus. De stratificeres naturligt over vinteren, og spirer massivt om foråret. I øvrigt selvsår Prunus lusitanica sig flittigt under træerne, så man kan vel også bare så frøene på friland i et såbed, hvorefter et antal af dem kommer op om foråret. Formentlig kan frøene også opbevares/stratificeres i let fugtig jord i pose i køleskab, men jeg har ikke prøvet det.

Frugterne er i familie med kirsebær, men indeholder angiveligt meget gift, så jeg ville ikke putte hverken frugt eller saft i munden. Frugterne farver meget, så pas på når du arbejder med dem.

Vi har brugt Prunus lusitanica til en hæk mod øst. Utroligt flot, men jeg er spændt på om de klarer vinden. Hårdførheden for et træ der står i læ er sikker. I Hvidovre har jeg set dem afløve i en hård vinter, men jeg har i 25 år ikke haft en plante der døde af vinterkulden. En af mine favorittræer. Min største er 5 meter, fra frøplante. Meget smukt stedsegrønt og let løv, flot blomstring, og frugtsætning.

Inlägg i den här diskussionstråden: