Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tørr september!
Som svar till: Tørr september! ()

Hos meg har der regnet 202mm, som er godt over normalen for Stavanger (161mm). Men vi hadde noen hefftige regskyll noen dager som nok må ta skylden. Det regnet jo 40 mm bare på en dag, og sånne regskurer rammer jo nokså lokalt og tilfeldig.

Jeg har hentet hjem mine små Washingtonia Filibusta, som skal få overvintre hjemme på balkongen. To ble stående igjen i drivhuset på Sjernarøy. De får være prøvekaniner i vinter.

Men synes det går tregt sammenlignet med de forrige Washingtonia Robusta jeg dyrket opp (hvor av alle nå er døde...)

Noen som har erfaring fra Filibusta? Om de vokser saktere enn Robusta?

En teori er at jeg pottet de om i større potter i vår, og at de heller har brukt sommeren på å vokse røtter. Ser at de har store røtter i bunner av potten.
En annen teori er at disse har stått ute uten fat under pottene, så vann renner rett ut. (lærdommen fra de forige som røttene råtnet etter å ha stått i vann i to måneder...).
I tillegg har det jo regnet vesentlig mindre i år enn i fjor, eller stått inne i perioder, så summa sumarum har de fått mindre vann.

Men når røttene bare ligger som en spiral i bunnen, klarer de vel ikke å ta opp så mye næring heller... så skal potte om noen i enda større potter....

Vi hadde en knallflott og varm dag i dag. Blir liksom utenkelig at om bare noen uker kan det bli frost....

Morten

Inlägg i den här diskussionstråden: