Hej
Palmen står i læ for nordenvinden, men ikke for andre vindretninger. Om vinteren er østenvinden særligt hård ved palmen.
Palmen har aldrig haft problemer med og klare sommervinden. Den er ikke så hård og saftspændingen er langt bedre om sommeren hvilket forbedre viftestivheden meget. Vinteren er et helt andet problem. Saftspændingen er lav - vinden hårdere og tungere. Sne knækker bladene og vind og frostsprængninger ødelægger resten af elegancen. Derfor har min palme de seneste år haft dette karakteristiske udseende med den øverste halvdel af kronen med flotte vifter mens resten er en anden sag. Det bør dog siges at min palme er en Darjeeling proveniens og de har bedre viftestivhed end de traditionelle man kan købe.
Dan mht. dødsårsagen på din palme. Vil jeg sige følgende. Jeg indledte egentlig diskusionen primært for og fortælle, at jeg har erfaret, at palmer kan dø af mange årsager her i Norden, og at vi ikke må gøre spørgsmålet alt for simpelt. En erfaring jeg har fra min palmeproduktion.
Men du har en langt højere årlig nedbør end jeg har her i Århus, måske 3 gange højere?
Derfor er det da helt sikkert muligt at din palme er død af råd i vækstpunktet, da vækstpunktet i dit klima er langt mere vådt over længere tid. Jeg har erfaret, at ved og tørholde jorden inden vinteren rådner palmerne ikke i vækstpunktet. Eller sagt på en anden måde - tør jord gør nedbøren langt mindre skadelig. Men forskellene i vores klimaer vil sikkert godt kunne betyde at vækstpunktsråd vil være en statistisk større udfordring i Vestlandet end hos mig, og der derfor vil komme et andet billede af dødsårsager på palmer hos dig.
Vh. Henrik